fbpx

Tech Neck – Šta je i kako nam pravi probleme

tech neck

Ako posedujete pametni telefon, a vrlo je verovatno da upravo ovaj tekst čitate na istom, skoro je sigurno da ste imali/imate iskustva sa tech neck-om, a da to niste ni znali (ili ne znate).

Svakodnevna upotreba telefona, čitanje sadržaja, kucanje poruka, višečasovno pregledanje društvenih mreža, može da Vam stvori ozbiljne probleme, kao što su bolovi u vratu i ukočenost (skup simptoma popularno nazvan: tech necktehnološki vrat).

Šta utiče na nastanak Tech Neck-a?

Uloga vrata je da drži glavu uspravno, a to uopšte nije lak „posao“. Dodatna otežavajuća okolnost (u bukvalnom smislu te reči) je kada se glava drži u neprirodnom položaju duže vreme tj. pod određenim uglom recimo… recimo… kao kada koristite mobilni :).

U zavisnosti od ugla pod kojim je glava spuštena – manje ili više – vršite dodatno opterećenje vrata. Tako se prosečna težina glave koja je oko 5,4 kg u pravilnom uspravnom položaju „pretvara“ u 12,2 kg ako je spustite samo 15 stepeni u odnosu na normalan položaj, a sa svakim stepenom spuštanja vrata – ova težina se povećava, da bi kod maksimalnih 60% bila čak 27,2 kilograma! Što je mnogo – mnogo je!

opterećenje kičme i vrata

Pri dodatnom opterećenju vratni deo kičme, upravo onaj koji drži vrat uspravno, je područje koje najviše strada. Vrat je građen tako da može da podnese i podrži prosečnu težinu glave od oko 4 – 5 kilograma. Dakle, problem nastaje kada ova težina postane znatno veća kada se glava nagne napred i ostatak tela više je ne podržava (i se trudi da kompenzuje neprirodan položaj). Količina sile koja u ovom slučaju deluje na vratni deo kičme je prevelika i… eto nama Tech Neck-a. Jeste da boli, ali bar ima fensi ime :).

Rani simptomi

Iako se ovaj izraz koristi za vrat i za bolove u vratu, simptomi mogu da se jave i u drugim delovima tela. Kičma se proteže celom dužinom leđa, pa ako je jedan deo kičme izložen naporu vrlo je verovatno da će se proširiti i na druge delove i da će se bol ostetiti i negde drugde. Savijanjem vratnog dela kičme često dolazi i do bolova u gornjem delu leđa.

Tech neck se najčešće manifestuje kao:

• bol u gornjem delu leđa;
• ukočenost vrata;
• blaži ili jači bol u vratu;
• smanjena pokretljivost u predelu ramen i vrata…

Vrat i vratni deo kičme su vrlo osetljivi delovi ljudskog tela i ako imate neki od ovih simptoma ne bi trebalo da ih ignorišete, jer svako igonorisanje vodi ka bolovima  i, malo po malo, pogoršanju i degradaciji samog položaja vrata. Dalje ovaj proces – ukoliko se zanemari – vodi ka konstantnim bolovima u vratu kao i do ograničavanja pokreta kako glave tako i pojedinih delova leđa i ruku.

Bolje sprečiti nego lečiti

Tech neck je relativno novi problem i, naravno, najčešće se javlja kod mlađe generacije. Logično, mladi generalno više koriste telefone, više se dopisuju, više posvećuju svog vremena društvenim mrežama i slično. Ni stariji nisu imuni – pogotovo kada imaju problema sa vidom.

Zato je bitno sprečiti da do ovog stanja uopšte dođe, a ovo su neki od načina:

  • Pratite provedeno vreme na mobilnom telefonu – pre nego što uzmete da čitate nešto na svom telefonu ili da bilo šta radite – podesite alarm na 20 minuta. Ovo je jako bitno jer većina ljudi nema osećaj o vremenu i dešava se da provedu sate u jednom neprirodnom položaju gledajući u telefon.
  • Kupite stolicu sa naslonom za glavu – ako često sedite dok koristite telefon ili kompjuter, najbolje bi bilo da sedite na stolici koja ima prikladan naslon za glavu i vrat. Tako će vaša kičma i vrat dobiti potrebnu podršku.
  • Istežite se – Istezanje je jako bitno i često zapostavljeno. Kada god osetite da Vam je neudobno i da možda vrat počinje da Vas bolucka vi se istegnite. Uradite nekoliko vežbi, gde ćete istegnuti mišiće vrata. Takođe dobra opcija za sve koji provode dosta vremena na svojim mobilnim telefonima ili sedeći za kompjuterom je da se bave jogom.

Prevencija je uvek pola zdravlja, pa je stoga bitno da pazite na sebe i svoje telo kako ne bi došlo do negativnih posledica. Ako ikad i osetite bol ovog tipa, bitno je da počnete da vežbate, da se istežete i da pravite česte pauze između korišćenja uređaja. Na taj način ćete ublažiti svoje simptome ili ih potpuno eliminisati.

A ako niste uspeli da sprečite…

Ukoliko je ipak došlo do bola ili stanja koje ne možete da otklonite „razmrdavanjem“ i vežbama, kiropraktika je tu da Vam pomogne da vrat vratite u prirodno stanje. A onda pamet u glavu, a telefon držite u visini očiju i, naravno, ograničite njegovu upotrebu.

Ostavite odgovor